
Vi spurte en gjeng med tømrere som har startet for seg selv om det beste tipset de kan gi til andre som drømmer om å bli egen sjef. Les videre for å lære 7 gode råd for deg som skal starte opp egen bedrift.
#1 – Struktur
Det å starte for seg selv setter høye krav for selvdisiplinen – både før og etter oppstarten.
Her er det viktig å planlegge godt.
Sett månedlige mål du må nå for å lykkes (og gå gjennom disse på slutten av hver måned), og lag detaljerte fremdrifts- og investeringsplaner.
Det er lettere å navigere ukjent terreng med kart og kompass.

PS! Vi har laget en gratis fremdriftsplan-mal (lenke åpnes i ny fane), som gir deg en enkel oversikt over alle viktige gjøremål.
Malen har også en rolleoversikt med både navn og kontaktinfo, som automatisk genererer et organisasjonskart du kan laste ned – fordi vi kunne ikke dy oss.
#2 – Regnskapsfører
Du hyrer inn en regnskapsfører av samme grunn for at dine kunder hyrer deg: Fordi du er proff, og småfeil raskt kan bli dyre.
Altfor mange går i fellen hvor de skal gjøre absolutt alt selv. Dessverre har ikke et døgn mer en 24 timer, søvn må man ha, og det ligger i vår natur å glemme ting.
Så finn deg en dyktig regnskapsfører først som sist. Det vil lønne seg raskt.
#3 – Mesterbrev
Seriøsitet trumfer pris, mye takket være negative erfaringer som omtales i media.
Den «enkleste» måten å vise at du er en seriøs håndverker, foruten punktlighet og godt arbeid, er å ta mesterbrev og markedsføre dette på alle flater.
Mesterbrev-logoen har en betryggende effekt som raskt kan ende opp som tungen på vektskålen i konkurranse med andre bedrifter.
#4 – Ta deg bra nok betalt
Hvis du blakker deg for å vinne et oppdrag, så er ikke det et oppdrag verdt å vinne.
Som vi avdekket i vårt innlegg om hvordan du lager (og vinner med) lønnsomme pristilbud, så er det nok av folk der ute som verdsetter kvalitet foran pris.

Det gjelder å ha litt is i magen, fokusere på å opptre profesjonelt i alle ledd, prissette dine oppdrag så de blir lønnsomme, og unngå å presse ned prisene til et ulevelig nivå for en bransje som allerede sliter med små marginer.
» Les også: Hvorfor Håndverkere går Konkurs – og hvordan de kan unngå det
#5 – Konverter til et aksjeselskap
Hvis du ikke har fast jobb på siden av, så burde du se nærmere på å opprette AS.
Det er mer ansvar og papirarbeid knyttet til det å drive et aksjeselskap kontra ENK. I tillegg må du legge ut 30,000,- i startkapital + 5570,- i registreringsgebyr.
Men det kommer også med noen store fordeler.
Du får blant annet flere sosiale rettigheter hvis du blir syk og ikke kan jobbe.
Ved ordremangel kan du også permitere deg og motta dagpenger fra NAV.
Ved konkurs er det forskjell på eier og bedrift, og kreditorer kan ikke kreve inn gjeld utover startkapitalen din.
Om ikke annet, så burde du iallefall se på Navs Forsikring for selvstendig næringsdrivende.
Da kan du få sykepenger fra første fraværsdag, og slipper å vente til det har gått 17 dager.
#6 – Fakturer umiddelbart
En av grunnene til at så mange håndverkere går konkurs er uregelmessig fakturering.
Fakturering er inntektskilden din, og det burde ha høyeste prioritet umiddelbart etter utført arbeid.
Med et digitalt system for timeføring og prosjektstyring i bakhånd, så trenger ikke fakturering ta mer enn et par minutter.
I tillegg fanger du opp alt av ekstraarbeid når du kan registrere det på mobilen. Det betyr at du får fakturert riktig beløp, og du slipper å jobbe gratis.
Byggmester 1 AS går ikke tilbake til timelister på papir
#7 – Sats på lærlingen
Etterhvert som arbeidsmengden vokser blir det til slutt behov for ekstra arbeidskraft.
Dessverre er håndverkere mangelvare her til lands, kun slått av sykepleiere.

Da er det smart å heller satse på lærlinger. Gå rett til kilden.
Det krever litt mer arbeid og oppfølging fra din side, men du får også tilskudd og en veldig lojal kollega, så det kan være verdt å sjekke ut.
All info finner du på lærlingløftet.no


Lykke til med din nye bedrift. Vi heier på deg!