Hvordan rekruttere håndverkere: 4 tips + Stillingsannonse-mal

Hvordan rekruttere håndverkere

I dette innlegget har vi samlet de beste måtene å rekruttere håndverkere til din bedrift, og vi viser deg hvordan du lager en stillingsannonse som «selger».

Det er fortsatt stor mangel på arbeidskraft i bygg- og anleggsbransjen.

Mangel på tømrere og snekkere er kun slått av sykepleiere i Navs Bedriftsundersøkelse for 2019.

Navs Bedriftsundersøkelse 2019 - Mangel på arbeidskraft

Så hvordan finner du din neste kollega i et utfordrende marked?

 

Det starter med stillingsannonsen

Det er viktig å skille seg ut, og presentere gode vilkår og betingelser for å lokke til seg talenter.

En god overskrift litt utenom det vanlige skaper stopp-effekt. 

Bilder fra arbeidsplassen gir leseren en bedre inntrykk av miljøet. 

Et ryddig oppsett for dette finner du i vår stillingsannonse mal på slutten av dette punktet.

Stillingsannonse mal
Selgende overskrift og fine bilder kan utgjøre en stor forskjell. Utklipp fra vår stillingsannonse mal

Først: Lag en liste over hva du kan tilby:

• Årslønn (se Hva koster en ansatt-kalkulator)

• Firmabil eller kompansasjon for bruk av privat bil

• Verktøy

• Fokus på trygg arbeidsplass med gode HMS-rutiner og system.

• Arbeidsmiljø og erfaring i bedriften.

• Eierandeler i firmaet?

Deretter: Lag en god stillingsannonse som fanger interesse

Husk at du skal selge din bedrift, men det er også viktig å være ærlig. 

Hvorfor er gresset ditt grønnere? Hvorfor synes du din bedrift er en god arbeidsplass? Hva var din visjon når du startet bedriften?

Last ned stillingsannnose mal

Vår stillingsannonse mal gir deg et ryddig oppsett med alle punkter ekspertene mener en stillingsannonse burde inneholde. 

Med stillingsannonsen på plass, er det endelig på tide å søke.

Men hvor skal du begynne?

#1 – Bli lærebedrift og ta inn lærlinger

Gå direkte til kilden. Bli lærebedrift og få tilgang på nyutdannede talenter før de blir erfarne og hundre ganger vanskeligere å ansette. 

Lærlinger krever selvfølgelig mer oppfølging, men med riktig opplæring får du en dyktig fagarbeider på kort tid, som er lojal til både deg og din bedrift.

- Min erfaring er at en lærling ofte gjør en vel så bra jobb som oss mer erfarne. Det hele bygger nok på å vise eleven tillit, og da får man gjerne bevist at eleven er tilliten verdig.
Odd-Erik Larsen
Tidl. Tømrer og Prosjektleder innen boligbygg

Lærebedrifter får også tilskudd (se satser her) for å ansette lærlinger, så du blir kompensert for den ekstra oppfølgingen som kreves.

Trykk her for alt du trenger å vite om det å bli lærebedrift.

Tips: Se om det finnes skoler i ditt nærområde med relevante fag som du kan samarbeide med. Eksempel: Trykk her og scroll ned til skoler med Tømrerfag.

#2 – Utlys stillingen på digitale kanaler

Når du har stillingsannonsen klar, så er det på tide å gjøre den synlig.

«Finn.no» er ofte det første man tenker på når man skal utlyse stillinger, men det er ikke alle som har budsjett til å legge ut 10K for en stillingsannonse.

Heldigvis har NAV også utviklet en plattform, Arbeidsplassen, hvor du kan søke etter kandidater, se andre stillingsannonser i ditt område, og utlyse egne stillinger – helt gratis.

Arbeidsplassen.no er en gratistjeneste fra NAV.

Du logger deg enkelt inn med hjelp av BankID eller MinID.

For å utlyse stilling eller søke etter kandidater må du være registrert innsender/utfyller for din virksomhet i Altinn, eller registrert lønn og personalmedarbeider.

Tips: Les andre stillingsannonser i ditt område for å se hvordan du kan skille deg ut.

Andre rekrutteringskanaler på nett:

Finn.no – Et naturlig (men dyrt) alternativ. Koster cirka 10K pr stillingsannonse.

Karrierestart.no – Gratis stillingsannonser, bedriftspresentasjon og rekruttering.

Jobber på Facebook – Gratis jobbmarked på Facebook.

LinkedIn – Utlys stilling (gratis) eller søk etter talenter (betaling).

Jyb.no – Gratis alternativ utviklet i Norge.

Jobbsafari.no (betaling)

https://no.jooble.org/ – Gratis.

Hvis du ikke har tid til dette selv kan du alltids hyre inn et rekrutteringsbyrå for å gjøre jobben for deg.

Det vil selvfølgelig koste litt ekstra, men det kan være verdt det hvis det sparer deg for mange timer. 

Deres unike ekspertise og erfaring kan også bidra til å finne kandidater du ellers ikke ville ha sett, og gjøre deg synlig på kanaler du kanskje ikke har hørt om. 

#3 – Bekjente og Familie

Det er lettere å overtale slekt og kjenninger til å komme over til din bedrift, men denne måten har noen varseltrekanter du må være obs på: 

• Pass på at det ikke blir en gruppe med bestekompiser som ikke går overens med resten av bedriften.

• Kjør et intervju sammen med en objektiv person som ikke kjenner den du skal ansette. Det kan hjelpe deg med å avdekke negative sider du kanskje ikke ser.

#4 – Få en sak i lokalavisa

Alle liker vel suksesshistorier fra lokale bedrifter?

Ta kontakt med din lokale avis hvor du spinner ditt søk etter mer arbeidskraft til noe som kan være interessant for avisen og deres lesere.

Eksempler på dette kan være et stort og spennende prosjekt du har fått, utfordringer med å starte for seg selv, utrolig vekst til tross for liten by, osv. 

Foto: Utklipp fra AT.no

Det verste du kan få er et nei.

I beste fall ender du opp med en sak fordelt på 2-3 sider, noe som er utallige ganger mer synlig enn en stillingsannonse på 3 setninger i samme avis. 

Det vil også gi deg gratis reklame ovenfor nye potensielle kunder. Så vinn, vinn!

 

Lykke til med søket!