Slik lager du SJA (Sikker-Jobb Analyse) i vår sjekkliste-bygger

Ferdig SJA-skjema i 24onoff
Eksempel på sikker jobb-analyse i 24onoff (trykk på bildet for å forstørre).

I dette innlegget viser vi deg hvordan du lager din egen SJA-mal som du og dine ansatte kan fylle ut på mobilen, og et eksempel på en PDF-rapport som kan lastes ned fra systemet.

» Les også: Sikker Jobb Analyse (SJA) – Guide og SJA-skjema

Det er strengt talt ikke nødvendig for våre kunder å lære seg dette, ettersom vi legger inn alle sjekklister og skjemaer de trenger.

Dette innlegget er mer for inspirasjon til deg som ønsker å lage egne varianter, eller bare er nysgjerrig på mulighetene vår nye sjekkliste-bygger har å by på. 

Hvis du ønsker å hoppe over byggeprosessen, så kan du trykke her for å gå rett til rapport-eksemplet vi har inkludert i slutten av dette innlegget. 

Byggeblokkene i sjekkliste-byggeren

Vår sjekkliste-bygger har 4 ulike felt-typer du kan bygge med
Trykk på bildet for å se større versjon

Sjekkliste-byggeren har i skrivende stund 4 ulike felt-typer, som bestemmer hva arbeiderne fyller ut når de utfører sjekklisten/skjemaet. 

  1. Tall: Kan bare kommenteres med tall.
  2. Tekst: Kan kommenteres med tekst og tall.
  3. Dato: Kommentarfeltet erstattet med en kalender for å velge dato.
  4. Velg fra listen: Åpner en liste hvor arbeideren kan velge en eller flere elementer du har lagt inn.
Med det unna veien, la oss se på hvordan vi kan bruke disse felt-typene for å lage et SJA-skjema i vår nye sjekkliste-bygger.

Se hvordan vi gjør KS og HMS enkelt

#1 – Navn, kategori og beskrivelse

Fyll inn navn og beskrivelse for sja-skjemaet
Trykk på bildet for å se større versjon

Det første vi må gjøre er å gi SJA-malen et navn, slik at arbeideren finner den når de skal gjennomføre den på et prosjekt.

Du kan også legge inn andre detaljer, slik vi har gjort i denne guiden, men mye av dette er valgfritt.

  1. Malnavn: «Sikker Jobb-analyse»
    (brukes for å søke etter malen på mobil og pc)
  2. [Valgfritt] Dokument-nr: «SJA-1»
    (brukes for å søke etter malen på pc)
  3. Revisjon: Oppdateres automatisk når du redigerer malen, og er synlig i rapporter. Kan ikke redigeres.
  4. [Valgfritt] Kategori: «Skjema»
    (brukes for å filtrere maler du ønsker å se på mobil)
  5. [Valgfritt] Beskrivelse: «Analyse av potensielt farlige oppgaver, og kartlegging av tiltak for å redusere mulige farer. Skjema fylles ut og følges opp av SJA-ansvarlig.»
    (nyttig informasjon for brukeren)

#2 – Første seksjon – «Detaljer»

Beskriv aktiviteten og navn på utførende firma, med påkrevde felt
Trykk på bildet for å se større versjon

Sjekklister og skjemaer kan deles opp i flere «seksjoner» for å holde de mer ryddig og oversiktlig, men dette er også valgfritt (du må minst ha én seksjon). 

I dette tilfellet bruker vi flere seksjoner både for ordens skyld, og for å forklare arbeiderne hvordan de fyller ut de neste feltene.

Vi bruker bare felt-typen «Tekst» i denne seksjonen.

  1. Seksjonsnavn: «Detaljer (bruk kommentarfelt og trykk OK på hvert punkt)»
  2. Tekst-felt 1: «Kort beskrivelse av aktiviteten.»
    Satt til «Påkrevd», som viser arbeideren at noe må skrives i kommentar-feltet.
  3. Tekst-felt 2: «Navn på utførende firma»
    Også satt som påkrevd.

#3 – Andre seksjon – «Bakgrunn for SJA»

Bakgrunn for SJA er en flervalgsliste
Trykk på bildet for å se større versjon

Her får vi vår første smak av felt-typen «Velg fra listen», som lar oss lage en liste med alternativer som arbeideren kan velge en eller flere av.

Det er denne felt-typen som gjør SJA-skjema mulig i 24onoff, ettersom dette er standardpunkter man ikke kan forvente at arbeiderne skriver inn manuelt hver gang de utfører en SJA.

  1. Seksjonsnavn: «Bakgrunn for SJA»
  2. Liste-felt: «SJA gjennomføres fordi: (velg en eller flere)»
  3. Listeelementer:
    Arbeidet medfører avvik fra beskrivelser i prosedyrer og planer
    Aktiviteten er ny og ukjent
    – Personer som ikke kjenner hverandre skal jobbe sammen

    Utstyr som arbeiderne ikke har erfaring med skal benyttes
    – Forutsetningene er endret (f.eks. værforhold, tilgjengelig tid, rekkefølge av oppgaver, andre aktiviteter utføres i nærheten)
    – Ulykker/uønskede hendelser har skjedd tidligere ved tilsvarende aktiviteter
Slik ser denne listen ut i 24onoff-appen:
Flervalgsliste i SJA på mobil
Trykk på bildet for å se større versjon

#4 – Tredje seksjon – «Analyse av oppgave»

Oppgave-analyse i en SJA
Trykk på bildet for å se større versjon
  1. Seksjonsnavn: «Analyse av oppgave (bruk kommentarfelt og trykk OK på hvert punkt)»
  2. Tekst-felt: «Hva er oppgaven vi er bekymret for?»
  3. Tekst-felt: «Farer – Hva kan gå galt?»
  4. Liste-felt: «Har vi kontroll på farene?»
    – Ja
    – Delvis
    – Lite
  5. Tekst-felt: «Tiltak – Hvordan skal farene kontrolleres?»
  6. Tekst-felt: «Hvem er ansvarlig for tiltak som skal kontrollere farene?

#5 – Siste seksjon – «Lærepunkter»

Lærepunkter og erfaringer registreres når jobben er gjort
Trykk på bildet for å se større versjon

I 24onoff kan du lagre framgangen i en sjekkliste du fyller ut, og komme tilbake til den senere for å fullføre og lukke sjekklisten.

Dette er perfekt for siste del av vårt SJA-skjema, hvor SJA-ansvarlig skal skrive litt om erfaringer og forbedringsområder. 

  1. Seksjonsnavn: «Lærepunkter – (fylles ut av SJA-ansvarlig etter at jobben er gjort)»
  2. Tekst-felt: Hva kan gjøres annerledes/bedre neste gang?
  3. Tekst-felt: Hvilke positive erfaringer er viktig å ta med seg?

Rosinen i pølsa: Rapporter

Profesjonelle rapporter med firmalogo åpnes og lastes ned med et klikk.

Som administrator kan du med et lite klikk se en detaljert rapport for hver eneste sjekkliste som gjennomføres av deg og dine arbeidere.

Det samme gjelder selvfølgelig også for SJA-skjemaer.

Denne rapporten er også tilgjengelig i PDF-format, som du kan laste ned eller sende på e-post direkte fra systemet.

Prøv en KS- og HMS-løsning skreddersydd for dine behov

Sjekk ut våre andre innlegg og ressurser før du drar
👇