Det er mye du skal tenke på ved oppstart av egen håndverksbedrift, og det er viktig med et godt grunnlag fra starten av. Hvis du følger disse rådene, er sjansen større for at nettopp din håndverksbedrift kan vokse seg til å bli en sunn og stabil arbeidsplass i årene som kommer.
1. Forretningsmodell og forretningsplan
Vit hvor du vil med bedriften, og hvordan du skal komme fram. En grundig gjennomtenkt forretningsmodell og forretningsplan er viktige styringsverktøy som hjelper deg med å holde fokus på rett spor til enhver tid, og gir deg et klart overblikk over utfordringer og risiko.
Altinn.no og Innovasjonnorge.no er gode kilder til viktig informasjon for oppstartsbedrifter.
2. Bruk regnskapsfører og sett av tid til det finansielle
Din tid skal hovedsakelig brukes til det du er god på: Få nye kunder, og få jobben gjort. Hvis du i tillegg til dette skal holde styr på regnskapet, vil det koste deg altfor mye tid, og ender gjerne opp med å bli utsatt. Papirhaugen blir ikke mindre av utsettelse, og da er det bedre å overlate tallene til en person som jobber med det på fulltid.
Inntekt er ditt største og viktigste problem, så gjør det til rutine å sette av noen timer hver fredag for å sende timelister over til regnskapsfører, som vil sørge for fakturering og oppfølging av utestående innbetalinger. At du må fakturere og sørge for innbetaling er kanskje åpenbart, men det blir gjerne glemt når fokus ligger på nye oppdrag og utførelsen av disse. Manglende rutiner rundt det finansielle er ofte hovedårsak til konkurs, så du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å ha gode rutiner på dette.
3. Bruk digitale systemer som vil spare deg dyrebar tid
Hold orden på dine kunder, prosjekter, og aller viktigst, dine fakturerbare timer, med hjelp av digitale systemer.

Timelister på papir tar lang tid å fylle ut, de kan forsvinne/bli ødelagt før de når fram til kontoret, og blir ofte fylt ut på kveldene, når arbeidsdagen ikke ligger fersk i minne. I tillegg til dette må du ofte kopiere listene inn i et Excel-dokument, som er veldig tidkrevende.
Med 24onoff på mobilen kan du enkelt registrere timer på kunder og prosjekter med en gang jobben er ferdig, og kjøre videre til neste kunde med visshet om at timene kan hentes i en ferdig summert og oversiktlig timeliste på datamaskinen når det er tid for fakturering.
24onoff har små og store kunder i alle bransjer, og mange av disse er håndverksbedrifter. De har sett fordelen ved å ta i bruk et digitalt hjelpemiddel som gir de bedre tid til å holde fokus på andre viktige områder i bedriften.
4. Gjør deg synlig på internett
Nettside – Kunder som søker etter håndverkere starter så godt som alltid med et søk på internett. En god, oversiktlig nettside med ord og lenker med relevante søkeord vil gjøre deg lettere å finne når noen søker etter håndverkere i ditt lokalområde på Google.
Å lage en nettside har aldri vært enklere enn det er i dag, og med hjelp av gratis løsninger som Wix.com kan du opprette egne nettsider uten noen som helst kunnskap om programmering. Trykk og slipp, og nettsiden din er klar til bruk på noen minutter. Disse nettsidene fungerer også bra på mobiler, som er en viktig detalj å tenke på.

Facebook-side – Hvis du i tillegg har en oppdatert Facebook-side for din bedrift med tydelig og oppdatert kontaktinformasjon, med bilder av utført arbeid og tilbakemeldinger fra kunder, vil det bygge din troverdighet, og øke sjansen for at nettopp du mottar en telefon fra en ny kunde.
Anbudstjenester – Søk etter jobber og gjør deg synlig på tjenester som mittanbud.no, anbudstorget.no og finn.no/smajobber.
5. Kundeoppfølging og referanser.
Sett av tid til å ta kontakt med tidligere kunder for å høre om de var fornøyde med jobben du gjorde. Dette gir kundene er inntrykk av at du er profesjonell, og genuint bryr deg, og vil føre til at de ringer deg på nytt neste gang de søker etter håndverker.
Hvis kunden er misfornøyd, er det viktig å være imøtekommende for kritikken, og se om det er noe du kan gjøre for å rette opp i problemet. En misfornøyd kunde er ikke redd for å dele en dårlig erfaring med sine venner både privat og på nettet, noe som sprer seg som ild i tørt gress, og kan ende opp med å koste deg dyrt.
Hvis kunden er fornøyd; spør om du kan bruke han som referanse på din nettside og Facebook-side. Ingen liker å bli lurt, og mange søker etter tilbakemeldinger fra andre før de føler seg sikre på å kjøpe eller bestille arbeid. Gode referanser er gull verdt for markedsføring, og det koster deg ingenting.
Det er veldig mye man må følge med på når man skal starte håndverksbedrift, og selv om livet har ingen garantier, er vi sikker på at disse tipsene vil gjøre det enklere for deg å holde hodet over vannet.
Lykke til!