Det er viktig å være synlig på nettet, for å kunne vise fram utført arbeid og fornøyde kunder, så vel som å være enkel å komme i kontakt med. En profesjonell nettside kan ofte være utslagsgivende for kunder på søken etter tjenester og produkter, og det er derfor byråer som utvikler nettsider har høye timepriser.
Men det trenger ikke være dyrt og tidkrevende å få seg en ny nettside. Med hjelp av tjenester som for eksempel WiX.com kan hvem som helst lage seg en ny, profesjonell, gratis nettside med et par enkle klikk i løpet av en kveld.
Opprett en konto og kom i gang
Når man har opprettet en konto på WiX.com får man spørsmål om hvilken type hjemmeside man ønsker å lage. I dette eksemplet valgte jeg «Mindre virksomheter».
Velg tema
I neste steg får man valget mellom mange forskjellige ferdiglagde temaer som man enkelt kan redigere med egne bilder og tekster. Man kan enten bruke søkeord som for eksempel «snekker», eller bruke kategoriene for å finne et relevant tema.
Klikk for å redigere
I redigeringsvisningen trenger man bare trykke på elementet man ønsker å endre, som i eksemplet under hvor jeg trykket på bakgrunnen og fikk opp mulighet for å endre både design og bakgrunnsbilde.
Mobilvisning er viktig
Mobilbruken vår øker stadig, og det er derfor veldig viktig å ha en nettside som fungerer på mobil såvel som på pc og mac. Heldigvis er dette enkelt å holde rede på med en egen mobilvisning som oppretter en mobilversjon for deg, som du også kan redigere separat fra skrivebordsversjonen.
Lagre og publiser
Når nettsiden begynner å bli klar kan man publisere nettsiden ved å trykke på «Publiser» oppe i høyre hjørne. Nettsiden kan redigeres i ettertid, så man trenger ikke være 100% ferdig og fornøyd før nettsiden publiseres.
I gratisversjonen av WiX får man en nettadresse som ikke veldig enkel å huske på, men det er mulig å abonnere på en premium-pakke som gir deg et nytt domenenavn, eller som lar deg knytte en nettadresse du allerede eier til din nye nettside.
Spre nettsiden
Når nettsiden er opprettet er det viktig å få besøk. Google setter en nettsides posisjon i deres søkemotor basert på blant annet relevant innhold, så det er viktig å jobbe med teksten på nettsiden for å inkludere nøkkelord som man vet kunden kommer til å søke etter.
Med en oppdatert Facebookside og en ny og brukervennlig nettside ligger man plutselig bedre an enn konkurrenten.
Nettsiden brukt som eksempel i dette innlegget kan du se ved å trykke her.